Btw nummer

Een Btw nummer heb je nodig indien je beginnend ondernemer bent en je een onderneming gaat starten.
Dit is alleen het geval als de Belastingdienst jou ook als “ ondernemer voor de btw” erkent.

Ook als je nog parttime ondernemer bent dan heb je een nummer nodig. Je bent immers verplicht om btw te betalen. In dit artikel leggen wij je uit:

  • Wat een btw nummer is
  • Waarom je het nodig hebt
  • Hoe je eraan komt

Wat is een btw nummer?

Dit nummer wordt ook wel Btw-identificatienummer genoemd. Je ontvangt het Nederlandse Btw nummer van de belastingdienst en bestaat uit veertien tekens. Het bestaat altijd uit:

  • de landcode NL
  • een RSIN/fiscaal nummer of Burgerservicenummer
  • een toevoeging van 3 posities: B01 t/m B99

Een voorbeeld nummer is : NL001564587B01.

Wanneer heb je een BTW nummer nodig?

Omdat het verplicht is als ondernemer om Btw-aangifte te doen en btw- te betalen over een product dat je koopt heb je een nummer van de belastingdienst nodig.

Zonder dit nummer kun je namelijk geen aangifte doen, maar je kunt vaak ook geen onderneming starten, het is illegaal, veel bedrijven nemen niks van jou af als jij als ondernemer geen nummer hebt.

Btw Calculator image

Waarvoor heb ik een btw nummer nodig?

Omdat je als ondernemer Btw-aangifte (ook wel omzetbelasting genoemd) heb je een belasting nummer nodig.

Verder is bij inkoop en verkoop binnen de EU dit nummer nodig om de btw te verleggen van leverancier naar afnemer. Het nummer moet op facturen en offertes worden vermeld.

Verkoop je producten of diensten  via internet?

Dan is het belangrijk dat jij jouw eigen belastingdienst nummer op je website vermeld.
Je kunt dit terug vinden op post en formulieren van de belastingdienst, maar als het goed is heb je het goed bewaard als je het hebt gekregen.

Hoe krijg ik een Nederlands btw nummer?

Je hoeft voor je belastingnummer niet langs bij de Belastingdienst. Indien je jouw onderneming hebt ingeschreven bij de kamer van koophandel (KVK) ontvang je bij of na inschrijving je nummer.

Je ontvangt ook altijd je KVK-nummer. Je ontvangt het wel alleen indien je alle gegevens die de Belastingdienst nodig heeft gelijk doorgeeft.

Je ontvangt van het KVK direct een brief mee met een tijdelijk nummer.
In enkele dagen erna ontvang je na goedkeuring van de belastingdienst per post een bevestiging van het btw nummer.

VOF of Maatschap inschrijven

Indien je een vof, maatschap of cv inschrijft in het Handelsregister ontvang je het belasting nummer binnen enkele dagen per post van de Belastingdienst.

Indien jouw bedrijf activiteiten uitgevoerd of diensten levert die buiten het tarief vallen ontvang je geen nummer van de belastingdienst.

Hoe weet ik wat het nummer van mijn klant of leverancier is?

Indien je wilt weten wat het belastingnummer van je zakenpartner is kunt je contact opnemen met het bedrijf zelf.
Je kunt dit nummer alleen rechtstreeks van de klant of leverancier ontvangen.

Je doet er goed aan om het nummer te controleren als je diensten of producten uit een ander land afneemt.

Hoe controleer ik een btw nummer?

Indien je wilt controleren of je met een ondernemer te maken hebt, of dat je te maken hebt met een ondernemer die nog steeds als ondernemer bekend staat?

Kun je in dit geval een nummer controleren.

Maar hoe doe je dat? Je kunt het nummer heel makkelijk controleren op de site van de Europese Commissie.

Je kunt hier ook naam- en adresgegevens van jouw zakenpartners nader bekijken.

Lees hier meer over BTW nummers controleren

Wat gebeurt er met het BTW nummer bij uitschrijving van jouw onderneming?

Er kunnen diverse redenen van toepassing zijn waarom jij stopt met jouw onderneming. Het kan zijn dat je failliet bent, of je hebt er geen zin meer in, of je wilt iets anders.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je er geen tijd meer voor hebt, of dat jouw onderneming gaat fuseren. Wellicht ga je met pensioen? Of je vertrekt naar het buitenland.

Het zijn allemaal redenen die ervoor kunnen zorgen dat jij jouw onderneming moet uitschrijven bij de Kamer Van Koophandel(KVK).

Je wordt dan uitgeschreven uit het Handelsregister van het KVK. Indien jij jouw onderneming uitschrijft meld het KVK jou automatisch af bij de Belastingdienst.

Je ontvangt van de Belastingdienst verdere informatie.